OMAVALVONTASUUNNITELMA
1.PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja: Minna Helén Y-tunnus 2723556-3
Hyvinvointialue: Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Kunta: Hämeenlinna
Palvelu: AAC-ohjaus (kommunikointiohjaus)
Toimintayksikkö: Viopas
Osoite: Katajamarjantie 1, 16900 Lammi
Palvelumuoto: AAC-ohjaus, asiakaspaikkoja 40
Puhelin 040 1634 577 Sähköposti helen.minna@gmail.com
Yksityisten palveluntuottajan lupatiedot
Palvelu, johon lupa on myönnetty: AAC-ohjaus
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Ilmoituksenajankohta joulukuu 2015
Palvelu, joka ei ole luvanvaraista toimintaa: koulutukset (itsemaksavat asiakkaat)
2. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Yrittäjä vastaa omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta. Asiakkailta ja heidän lähi-ihmisiltään pyydetään suullinen tai kirjallinen palaute yhteistyön päättyessä.
Yrittäjä tarkistaa omavalvontasuunnitelmaa säännöllisesti ja päivittää, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia. Muutokset julkaistaan neljän kuukauden välein.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen sivuilla www.viopas.fi
3. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Viopas tuottaa laadukasta ja yksilöllistä AAC-ohjausta ja toimii palveluntuottajana Kanta-Hämeen hyvinvointialueiden vammaispalveluille. (AAC = Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi).
Yrityksen toiminta-ajatuksena on edistää ja ylläpitää yksilön, perheen ja yhteisön toimintakykyä, sosiaalista hyvinvointia ja osallisuutta erityisesti tukemalla ja ohjaamalla kommunikointia. Ohjaustilanteissa on asiakkaan kanssa joku perheen tai yhteisön jäsen (esim. vanhempi, hoitaja, avustaja), joka tukee tai hoitaa asiakasta hänen arjessaan.
Toiminta-ajatus perustuu keskeisiin sosiaalihuollon palvelua ohjaaviin lakeihin: Sosiaalihuoltolaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä erityislakeina lastensuojelu- ja vammaispalvelulaki sekä laki kehitysvammaisten erityishuollosta.
Yrityksen arvoina ovat tasa-arvo, itsemääräämisoikeus sekä asiakkaan oikeus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi omassa yhteisössään, ja sitä kautta edistää ja ylläpitää hänen hyvinvointiaan.
Toimintaperiaatteena on yksilöllisyys ja ammatillisuus asiakkaiden ja heidän lähi-ihmistensä kohtaamisessa.
4. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
RISKIENHALLINTA
Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja niiden korjaaminen
Asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavien riskien tunnistaminen on omavalvontasuunnitelman ja omavalvonnan toimeenpanon lähtökohta. Ilman riskien tunnistamista ei riskejä voi ennaltaehkäistä eikä toteutuneisiin epäkohtiin voida puuttua suunnitelmallisesti. Omavalvonta perustuu riskienhallintaan, jossa palveluun liittyviä riskejä ja mahdollisia epäkohtien uhkia arvioidaan monipuolisesti asiakkaan saaman palvelun näkökulmasta.
Riskit voivat aiheutua esim. fyysisestä toimintaympäristöstä (tilojen soveltuvuus ja esteettömyys) tai esimerkiksi riittämättömästä henkilöstömitoituksesta asiakkaan yhteisössä tai toimintakulttuurista. Viopas tarkastelee ja pyrkii ennakoimaan sekä poistamaan riskejä ja epäkohtia avoimella keskustelulla.
Riskienhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Riskienhallinnasta käydään avointa keskustelua koko palvelun ajan. Palvelun alussa kirjataan tiedossa olevat riskit asiakaskohtaiseen muistioon. Asiakasturvallisuutta koskevista epäkohdista ja niiden uhista keskustellaan ja tarvittaessa ilmoitetaan vastaavalle esihenkilölle sekä maksajataholle (vammaispalvelu).
Osana riskienhallinnan toimeenpanoa toteutuneet haittatapahtumat kirjataan asiakaskohtaiseen muistioon, analysoidaan ja raportoidaan sekä toteutetaan korjaavat toimenpiteet yhteistyössä asiakkaan ja lähi-ihmisten kanssa.
Ilmoitusvelvollisuus
Sosiaalihuollon henkilöstön on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta hyvinvointialueen sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Ilmoituksen vastaanottaneen toiminnasta vastaavan esihenkilön tulee käynnistää toimet epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi ja ellei niin tehdä, ilmoituksen tekijän on ilmoitettava asiasta aluehallintovirastolle. Yksikön omavalvonnassa on edellä määritelty, miten riskienhallinnan prosessissa toteutetaan epäkohtiin liittyvät korjaavat toimenpiteet. Jos epäkohta on sellainen, että se on korjattavissa yksikön omavalvonnan menettelyssä, se otetaan välittömästi työn alle. Jos epäkohta on sellainen, että se vaatii järjestämisvastuussa olevan tahon toimenpiteitä, siirretään vastuu korjaavista toimenpiteistä toimivaltaiselle taholle.
Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen
Riskit, epäkohdat ja laatupoikkeamat käydään läpi asiakkaan ja lähi-ihmisten kanssa joko tilanteessa tai heti sen jälkeen. Myös palvelun maksajaan (vammaispalvelu) voidaan olla yhteydessä. Huomiot kirjataan asiakaskohtaisen muistioon. Asiakkaat ja lähi-ihmiset voivat tuoda epäkohdat esiin avoimesti keskustellen tai kirjallisesti. He voivat antaa palautetta palvelun aikana, sen päättyessä tai jälkeenpäin. Myös palvelun maksajataholle (vammaispalvelu) asiakas voi ilmoittaa asiasta suullisesti tai kirjallisesti.
Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden käsittelyyn kuuluu niiden kirjaaminen, analysointi ja raportointi. Haittatapahtumien käsittelyyn kuuluu myös niistä keskustelu asiakkaan ja tarvittaessa omaisen kanssa.
Haitta- ja läheltä piti-tapahtumat käsitellään heti tai sovittuna ajankohtana, asiakkaan ja lähi-ihmisten kanssa. Tilanteisiin pyritään miettimään ennakoivia uhan poistavia toimenpiteitä. Haittatapahtumat ja läheltä piti -tilanteet kirjataan palvelun jälkeen asiakaskohtaiseen muistioon, tarvittaessa raportoidaan heti tapahtuman jälkeen palvelun maksajataholle (vammaispalvelu). Jos tapahtuu vakava, korvattavia seurauksia aiheuttanut haittatapahtuma, asiakasta tai omaista informoidaan korvausten hakemisesta (yrittäjän vakuutus).
Korjaavat toimenpiteet
Riskienhallinnan prosessissa sovitaan todettujen haittatapahtumien ja epäkohtien korjaamiseen liittyvistä toimenpiteistä. Muutosta vaativien laatupoikkeamien juurisyyt selvitetään ja suunnitellaan tarvittavat toimenpiteet muutoksen aikaansaamiseksi, sekä tehdään toimenpiteet, jottei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. Korjaavista toimenpiteistä tehdään kirjaukset niille tahoille, joita asia koskee.
Sovituista muutoksista työskentelyssä tai muista korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan yhteistyötahoille suullisesti ja kirjallisesti.
5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Asiakkaan kohtelu
Asiakkaalla on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava kunnioittaen hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään.
Itsemääräämisoikeuden varmistaminen
Sosiaalihuollon palveluissa jokaisella on oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä. Henkilökunnan tehtävänä on kunnioittaa ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Siihen liittyvät läheisesti oikeudet yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan. Henkilökohtainen vapaus suojaa henkilön fyysisen vapauden ohella myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan.
Asiakkaan asiallinen kohtelu
Palvelussa omaksuttu tapa kohdata ja puhutella asiakkaita kertoo vallitsevasta toimintakulttuurista ja sen taustalla omaksutuista arvoista ja toimintaperiaatteista.
Yrittäjä on vastuussa asiakkaan asiallisesta kohtelusta. Mikäli kyseessä on asiakkaan kokema epäasiallinen kohtelu, haittatapahtuma tai vaaratilanne, asiakkaan tulee ilmoittaa siitä välittömästi palveluntuottajalle (Viopas) sekä maksajataholle (vammaispalvelu).
Asiakkaan osallisuus
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen
Eri-ikäisten asiakkaiden, heidän perheidensä ja läheistensä huomioon ottaminen palvelun suunnittelussa ja toteuttamisessa on olennainen osa palvelun laadun, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä.
Asiakkaat ja heidän läheisensä osallistuvat Viopaksen palvelun ja omavalvonnan kehittämiseen avoimella keskustelulla palvelun sisällöstä ja laadusta.
Asiakaspalautetta kerätään suullisesti jokaisen tapaamisen yhteydessä sekä palvelun päättyessä kirjallisesti.
Asiakaspalaute mahdollistaa palvelun laadun, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä.
Asiakkaan oikeusturva
Palvelun laatuun tai asiakkaan saamaan kohteluun tyytymättömällä on oikeus tehdä muistutus yrityksen vastuuhenkilölle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös asiakkaan laillinen edustaja, omainen tai läheinen.
Muistutuksen vastaanottaja on Minna Helén.
Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on neuvoa sosiaalihuollon asiakkaita ja heidän omaisiaan lakien soveltamiseen ja asiakkaiden oikeuksiin liittyen. Sosiaaliasiamies avustaa tarvittaessa muistutuksen tai päätökseen kohdistuvan valituksen tekemisessä.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kunnat ostavat sosiaaliasiamiespalvelut Pikassos Oy:ltä. Sosiaaliasiamies on sosiaalialan osaamiskeskuksen palveluksessa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.
Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Muistutukseen on vastattava kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä.
Sosiaaliasiamies antaa neuvontaa, avustaa sosiaalihuoltoa koskevien muistutuksien tekemisessä ja tiedottaa sosiaalihuollon asiakkaita heidän oikeuksistaan. Hän seuraa sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksien ja aseman kehitystä. Sosiaaliasiamies edistää sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksia ja niiden toteutumista sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän on puolueeton toimija, joka ei aja asioita oikeudellisesti, vaan toimii neuvoa antavasti.
Sosiaaliasiamies Hausjärven, Janakkalan, Lopen, Hattulan, Riihimäen ja Hämeenlinnan kuntien alueella: Satu Loippo, Pikassos Oy, puh. 050 599 6413
Muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset otetaan käsittelyyn välittömästi, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa, ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Muistutuksen vastaanottaja käsittelee asian ja antaa kirjallisen, perustellun vastauksen kohtuullisessa ajassa.
6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Hygieniakäytännöt
Säännöllinen ja suunnitelmallinen siivous ja välineiden puhtaanapito ovat olennainen osa asiakkaiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Hyvä hygieniataso ennaltaehkäisee myös tarttuvien tautien leviämistä.
Yrittäjä seuraa yleistä hygieniatasoa mm. THL:n julkaisuista ja noudattaa normaaleja hygieniakäytäntöjä, asiakaskohtaisesti tarvittaessa tehostettuna. Paikallisesti seurataan yksikoiden tiedotuksia käyntikohteissa.
Yrittäjällä on tartuntatautilain mukainen rokotussuoja.
7. ASIAKASTURVALLISUUS
Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa
Viopas toimii yhteistyössä turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa (palo- ja pelastusviranomaiset, maistraatti, lastensuojelu)
8. ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Henkilötiedolla tarkoitetaan kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. Sosiaalihuollossa asiakas- ja potilastiedot ovat arkaluonteisia, salassa pidettäviä henkilötietoja.
Hyvältä tietojen käsittelyltä edellytetään, että se on suunniteltua koko käsittelyn ajalta asiakastyön kirjaamisesta alkaen arkistointiin ja tietojen hävittämiseen saakka. Käytännössä sosiaalihuollon toiminnassa asiakasta koskevien henkilötietojen käsittelyssä muodostuu lainsäädännössä tarkoitettu henkilörekisteri. Henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Tämän lisäksi on käytössä tietosuojalaki 1050/2018, joka täydentää ja täsmentää tietosuoja-asetusta. Henkilötietojen käsittelyyn vaikuttaa myös toimialakohtainen lainsäädäntö.
Rekisterinpitäjällä tarkoitetaan sitä tahoa, joka yksin tai yhdessä toisten kanssa määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Henkilötietojen käsittelijällä tarkoitetaan esimerkiksi yksikköä/palvelua, joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun.
Tietosuoja-asetuksessa säädetään myös henkilötietojen käsittelyn keskeisistä periaatteista. Rekisterinpitäjän tulee ilmoittaa henkilötietojen tietoturvaloukkauksista valvontaviranomaiselle ja rekisteröidyille. Rekisteröidyn oikeuksista säädetään asetuksen 3 luvussa, joka sisältää myös rekisteröidyn informointia koskevat säännöt. Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta löytyy kattavasti tietosuoja.fi/henkilötietojen käsittely
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on antanut sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille määräyksen (3/2021) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain 27 §:ssä säädetystä tietoturvallisuuden ja tietosuojan omavalvonnasta.
Asiakastyön kirjaaminen
Viopas kirjaa asiakastapaamiset välittömästi ja asianmukaisesti. Asiakasrekisteri on sähköisessä potilastietojärjestelmässä. Yrittäjä vastaa henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturvaan liittyvästä perehdytyksestä ja täydennyskoulutuksesta.
9. YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Yksikkökohtaista tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä. Omavalvonnan toimeenpanon prosessissa (riskienhallinnan prosessi) käsitellään kaikki asiakasturvallisuusriskit, epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet. Korjaaville toimenpiteille sovitaan suunnitelma riskin vakavuuden mukaan.
Tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä, asiakkailta, moniammatilliselta verkostolta sekä maksajataholta.
Omavalvonnan toimeenpanon prosessissa (riskienhallinnan prosessi) käsitellään kaikki asiakasturvallisuusriskit, epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet. Korjaaville toimenpiteille sovitaan suunnitelma riskin vakavuuden mukaan.
Toiminnassa todetut kehittämistarpeet: Tietosuojaselosteen laatiminen.
10. OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Ohjelmassa tulee määritellä, miten 1 momentissa tarkoitettujen velvoitteiden noudattaminen kokonaisuutena järjestetään ja toteutetaan. Omavalvontaohjelmassa on todettava, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua sekä yhdenvertaisuutta seurataan ja miten havaitut puutteellisuudet korjataan. Omavalvontaohjelman osana ovat laissa erikseen säädetyt omavalvontasuunnitelmat ja potilasturvallisuussuunnitelmat.
Omavalvontaohjelma sekä omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet on julkaistava julkisessa tietoverkossa ja muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla.
Omavalvontasuunnitelmahyväksytty ja vahvistettu
Paikka ja päiväys
Hämeenlinna 4.2.2024
Minna Helén